Saronische golf

11 mei 2019 - Athene, Griekenland

11 mei 2019

We zijn om 2.15 uur vertrokken vanaf huis en kwamen 2 uur later aan op Schiphol. Op Schiphol ging alles vlot. We vertrokken op tijd en om 10.55 landden we in Athene. De rest van de groep zagen we daar ook.

Met de bus reden we naar het hotel. Na wat gegeten te hebben op het dakterras namen we de metro naar de acropolis.

Was een behoorlijke klim naar boven. Maar, je hebt mooi uitzicht over Athene. Het was erg druk. Het pantheon stond in de steigers.

Uitzicht vanaf dakterrasTheaterTempel van AthenePantheon in de steigersAcropolisAcropolis by night

Daarna weer terug met de metro.

Om 19.00 uur kennismaking met de groep en de reis doorgenomen. Diner in het hotel.

12 mei

Weer vroeg opstaan. Half zeven ontbijt om zeven uur de bus naar de haven Flisvos en daar op de boot. Deze vertrok om acht uur.

De bootVanaf de boot,  richting Athene smorgensHydra haven

Na 3 uur varen kwamen we op het eiland Hydra. Een mooi pittoresk plaatsje. Echt grieks. We hebben wat rondgelopen door de smalle straatjes, trapje op, trapje af.

Hydra binnenkomstStraatjePleintje HydraBakker van de amandelspijsTrappetjeSmal straatjeVeel huisjes met blauw

Bij een voormalig sponsfabriek, wat nu een hotel is, kregen we ons platina cadeautje. Koffie en koekje. Iets met amandelspijs. Erg lekker. Aan de haven nog een 'moederdag' ijsje gegeten.

Cadeautje platinalidHavenIjssalonAardbeien ijs

Toen de boot weer op. In het restaurant waren de tafels voor ons gedekt voor een lunchbuffet.

Na een uur varen kwamen we bij het volgende eiland aan:  Poros. Ook een leuk plaatsje. De koffers werden opgehaald door het hotel  daardoor konden wij in Poros wat rondlopen. Boven op een berg stond een kerktoren vanaf daar een mooi uitzicht. Verder nog wat door smalle straatjes gelopen. En ook hier weer trapje op trapje af. Daarna op een terras gezeten en dan lopend naar het hotel gegaan.

PorosPorosPorosEen van de straatjes in Poros Een mooi hotel, aan zee met zwembad. Hebben nog even aan het strand gezeten.

In het hotel diner gehad.

13 mei

Weer op tijd op. Om zeven uur ontbijt en om acht uur aan de wandel. Eerst naar Poros en daar een van de trappen op naar boven. Een hele klim. Daarna over de heuvelrug via een ruïne van een molen naar een oud heel klein kerkje: Agia Anargyroi. Als er zes mensen instonden was het vol.

Uitzicht vanaf kamerPijpenrager boomOost indische kersNog een UitzichtPoort kerkjePoros en pelopenesusUitzicht

De wandeling zat er snel op, allemaal een goede conditie, dus we waren te snel. Op een terrasje nog wat koffie gedronken.

'S middags weer een platina cadeautje. Een griekse kookworkshop. We hebben zelf de voorgerechten en het nagerecht gemaakt. Zag er allemaal lekker uit. De omgeving, het restaurant was ook erg gezellig. Alles wit geverfd met hout. En het eten smaakte goed.

AmandelboomAllemaal bezigKeukenkast met kruiden en van allesKook diploma

Na het eten nog even het dorp ingeweest om een pet te kopen. Was ik kwijt.

14  mei

Om 9.00 uur zijn we vertrokken voor een langere wandeling (8,7 km). Het weer is redelijk. In ieder geval droog, af en toe zon en warm. We moesten eerst naar boven lopen, een weggetje achter het hotel in. Na 200 meter stijle helling was er een vlak stukje daarna weer omhoog totdat we bij de tempel van Poseidon kwamen. Hier is niet veel meer van over. Over de bergrug gingen we verder. Eerst een stuk vrij vlak en rotsachtig, daar na weer omhoog. Na de pauze gingen we weer terug naar Poros. Dalend. Er waren mooie vergezichten, bloemen en een schildpad. Verder rook het erg lekker naar tijm en lavendel.

Uitzicht porosPoseidonTempel van poseidonUitzicht  vanaf poseidon Bij tempel van poseidon

Papaver met bijUitzichtOlijfVliegen orchideeTijmPad omhoogTijger orchideeBloemenUitzichtSchildpadWandelingDe zee

In Poros hebben we nog op een terrasje gezeten.

Daarna toch nog even in zee gezwommen.

15 mei

Vanmorgen de koffer ingepakt. We gaan verder naar het volgende eiland.

Maar eerst nog met de watertaxi naar Galatas, t.o. Poros. Hier is niet veel te doen. Minder toeristisch en minder mooi.

Om half vier de ferry naar Aegina. Een uurtje varen. We lopen eerst naar een biologische pistache boerderij waar we uitleg krijgen over de pistache bomen en hoe de noten geoogst en verwerkt worden. Daarna bij een restaurant gezeten. Heb een pistache ijsje gehad.

AeginaPistache noten aan boomVetplantBoomrPistachenoten boomgaard. Zwarte stam is mannetjes boom 2Platinalid cadeautje

Dan lopend naar het hotel waar de koffers al staan.

16 mei

Na het onbijt lopen we naar de bushalte. Met de lokale bus gaan we het binnenland in naar Mesagros waar we uitstappen bij de begraafplaats. Lopend (stijgen) gaan we naar de tempel van Aphaia. Vanaf hier kun je Athene zien liggen.

Bloem stengel van agave. Bloem komt in augustusIjsbloemenCactusUitzicht op Agia MarinaUitzichtTempel van Aphaia, entree platinalid cadeautjeTempelTempelTempelTempelUitzicht richting AtheneWandeling

Daarna gaan we verder lopen (dalen) naar de kust naar het plaatsje Agia Marina (5,3 km). Hier lunchen we bij een restaurant met uitzicht op zee. Nog even wat rondgelopen en dan met de lokale bus weer naar Aegina. Hier lopen we nog wat rond.

Daarna naar het hotel waar we nog even het zwembad ingaan.

17 mei

Het plan was om met de fiets naar Perdika te gaan. Ongeveer 10 km.

Fietsen waren gereserveerd. Komen we bij het verhuurbedrijf staan er fietsen. En wat voor fietsen. Rem kapot, zadel kapot enz. Een zooitje. Niet verantwoord om op te fietsen. We zijn toen maar met de lokale bus gegaan.

Perdika is een klein havenplaatsje met restaurantjes, smalle straatjes en trappetjes en een kerk.

We hebben daar geluncht. Toen met de bus weer terug.

Uitzicht vanaf restaurantLunch platina cadeautje

In Aegina hebben we nog een paar uur doorgebracht voordat we op de boot konden.

HaventjeOnbewoond eiland MonoUitzichtKerktorenBinnenkantBinnenkantUitzichtPlaatsje bougainvillaHeel smal straatjePerdika

Ongeveer half acht kwamen we in de haven van Athene aan. Met de bus werden we naar een restaurant gebracht in de wijk Plaka voor het afscheidsdiner. Hier kregen we souvlaki.

Daarna weer naar het hotel.

18 mei

Terug naar huis. Om 8.15 uur werden we met de bus naar het vliegveld gebracht. Even na half 12 vertrok het vliegtuig en rond half 3 kwamen we aan. We moesten vrij lang op de koffers wachten.

Na een hoop gesmok hebben we afscheid genomen van elkaar.

Met de auto en 1 file en een omleiding verder kwamen we tegen zessen eindelijk thuis.

Het was een mooie, goed georganiseerde en gezellige reis.