Curacao

19 november 2018 - Willemstad, Curaçao

18 november 2018

7.00 uur. Daar gaan we. Eerst met de auto dan de trein. Bij Zwolle kregen we te horen dat de trein niet verder gaat. We moeten de trein naar Deventer nemen vandaar naar Amersfoort en dan de schipholtrein. Om 11.14 uur zijn we dan eindelijk op Schiphol. Gelukkig nog ruim op tijd.

LettersLetters

Na een lange vlucht zijn we om 18.15 uur geland op Curaçao. En dan het laatste stukje met de bus naar Morena Resort.

IngangIngangAndere kant terrasStrand Zanzibar

We kregen een upgrade. Van een 3kamer appartement gaan we naar een 4kamer luxe villa.

19 november
Bij Tui hebben we 3 excursies en 1 dag auto geboekt. Daarna naar appie.

Later zijn we naar de zee gegaan bij Zanzibar. Heerlijk water.
Daarna nog naar het zwembad.

Zanzibar eten

20 november

Met de bus zijn we naar Jan Sofat gereden  waar we met een boot naar een nog grotere boot voeren en daarmee zijn we naar Klein Curaçao gegaan. Van de grote boot moesten we in een rubberboot om bij het strand afgezet te worden.
Een paradijselijk eiland. Witte stranden, blauwe zee, ligbedjes met rieten parasols.

Vanaf de bootOok vanaf mijn ligbedHet strand

en toen voor het eerst snorkelen. Wow. Zwemmen in een groot aquarium in de Caraïbische zee. Veel verschillende vissen. Kobalt blauw, zwart wit geel gestreept. Koffer visje zwart wit gestipt en nog veel meer.

Klein curacaoKlein curacaoKlein curacaoKoffervisjeKlein curacao

We zijn toen naar de oude vuurtoren gelopen en iets verderop naar een scheepswrak. Het is hier rotsachtig, geen strand.

Iets dichterbijDichtbijWrakAndere kust

Na de lunch een snorkeltour gehad van 45 minuten. Tijdens de tour werd brood in het water gegooid en daar kwamen veel vissen op af. Ook schildpadden. Geweldig.

HeremietkrabSchildpad

Om 16.00 uur weer in de rubberboot, grote boot en iets kleinere boot. Met de auto werden we weer teruggebracht naar het resort.

21 november
Om 10.30 uur de auto opgehaald en richting Westpunt gereden. Bij Playa Grande zijn we de zee ingegaan. Door de visafslag zijn hier schildpadden in de zee. Mooi om te zien. Natuurlijk waren er ook andere vissen.

Pier en visafslagPierGrote KnipCaracara grote knipFlamingo reservaat

We zijn verder gereden naar Grote Knip en daarna naar Kleine Knip. Ook weer wit zand en blauwe zee. Ziet er prachtig uit.
Toen verder naar Jan Kok waar flamingo's zijn. Er waren er maar een paar en vrij ver weg.

Via Willemstad weer terug.

22 november

Vandaag de bustour. Eerst gingen we naar een oud landhuis waar de originele blue Curaçao gemaakt wordt van groene sinaasappelschillen. Er zijn verschillende kleuren maar smaken allemaal hetzelfde. We kunnen 3 soorten proeven. Een origineel en 2 nieuwe smaken.

Landhuis blue curacao120 jaar oude ketelAlles wordt met de hand gedaan

Vandaar naar Shete Boka. Dit is de noordkust, de atlantische oceaan. De zee is hier wild. Geweldig, het beuken van de golven op de kust.

BokaAndere kantIdem

Dan verder naar landhuis Knip wat nu een museum is: Tula museum. Hier krijgen we te zien en te horen, er werd muziek gemaakt, hoe  vroeger  de slaven behandeld werden. Tula was een slaaf die in opstand kwam. Kreeg andere slaven zover om ook in opstand te komen. Alle slaven werden vermoord en Tula werd gemarteld, onthoofd en verbrand. Daarna werden de leefomstandigheden voor de slaven wel wat beter.

Tula museumTula museumPelikaanStrand porto marieFlamingo's

Vandaar naar Porto Marie waar we nog even naar het strand zijn geweest. Via de flamingo's, die nu dichterbij stonden,  weer terug.

23 november

Vandaag met de bus naar Willemstad waar we een rondleiding kregen. Er werd verteld over de gebouwen waar we langsliepen, de geschiedenis van Curaçao en de relatie met Nederland. We liepen  langs de pontjesbrug, drijvende markt en de synagoge.

Pontjesbrug richting OtrobandePontjesbrug richting JulianabrugNederlande se curacaose vlag bij paleis gouverneurDrijvende marktDrijvende marktSynagogeSynagogeSynagoge

Na de tour zijn we nog naar de wijk Scharloo gelopen omdat daar een paar mooi beschilderde (street art) huizen zijn. Na de lunch via de pontjesbrug naar Otrobanda waar niet veel te bekijken valt.

Terrasje met street artSmal huisjeMuurStreet artHuis in ScharlooScharlooDrijvende markt vanaf ScharlooHandelskadeBrug open

24 november

Een rustdag. ’s morgens naar zee en ‘s middags naar het zwembad.

PrikichiKolibrieTroepiaalSuikerdiefjeHagedisLeguaan bij zwembadLeguanenHagedisHagedis

25 en 26 november

Koffers ingepakt. Nog even naar het zwembad en dan om 16.00 uur de bus naar het vliegveld. Dan vliegtuig, trein, auto en weer thuis.

Dat was dan Curaçao. Kleurrijk, aardige mensen, lekker klimaat.
Goed resort in een groene omgeving met veel hagedissen en vogels.