Jordanië

10 mei 2022 - Amman, Jordanië

Screenshot_20230703_122613_Google

Duizend en één Nacht Jordanië

3 mei 2022

Naar Jordanie. Al om 9 uur vertrokken richting Schiphol. Auto afgeleverd en naar de check-in balie. Daarna douane. Ging allemaal vrij vlot.
Vertrek iets later dan 14.30 uur.

Om 20.30 plaatselijke tijd zijn we geland in Amman. Het is al donker.

In het luchthavengebouw stond iemand ons op te wachten zodat we niet in de rij hoefden voor de douane. Paspoorten moesten we afgeven en kregen we met stempel terug. Met de koffers konden we naar buiten waar de bus al klaar stond.

We werden opgehaald door Albert die tekst en uitleg gaf over de reis. Met de bus gingen we naar het hotel: Larsa.

Larsa atrium

Ruime kamers,  2 grote bedden, badkamer iets verouderd. Mooi atrium van beneden tot aan het dak.

Albert is voor de binnenlandse info en Chaleb, een Jordanier die meereist, geeft in goed Nederlands toeristische info.

4 mei 2022
Vroeg opgestaan en met de bus naar de citadel in Amman. De citadel ligt op een van de 7 heuvels. Vanaf hier heb je uitzicht over Amman met de witte huizen. Op de huizen staan witte tonnen, daar in wordt regenwater bewaard. Dit is geen drinkwater.
Verder een hoge vlaggenmast met de Jordaanse  vlag. De vlag komt uit ... Dokkum.
De citadel en alles er om heen is een ruine. Wat pilaren en muurtjes, tempel van Hercules, de vingers van het beeld van hercules een byzantijnse kerk enz.

CitadelUitzicht over ammanTempel herculesKerkjeVlag voor suikerfeestAmmanVingers beeld herculesTempel Hercules

Vanaf hier gaan we lopend naar beneden door een smal straatje en trap naar een theater uit de romeinse tijd.

TheaterTheaterGrafity

En dan naar Jerash, een opgraving. Vroeger een romeinse stad met een ovaal plein, brede straat de cardo maximus met aan de zijkant winkels. Verder is er een  noorderpoort en zuiderpoort, theater, tempels enz. Ook hadden ze toen riolering.

JerashNoorderpoortZuiderpoortOvaal pleinCardo maximusCaro maximus. Aan zijkanten waren winkelsTempel nimphenTempelKijkje naar benedenUitzicht over opgravingenOvale pleinTheater

Het grootste gedeelte zit nog onder de grond. Het is te duur om de huizen op te kopen om alles uit te graven.

'S avonds in het hotel een welkomst diner.

5 mei 2022

Weer vroeg op. Eerst naar Madaba waar een christelijke gemeenschap woont. We gaan naar de st Joris kerk. Een Byzantijnse kerk met een 6e-eeuwse mozaïekvloer waarop een kaart van het Midden-Oosten is afgebeeld. De oudste bekende landkaart van Palestina.

MadabaSt Joris kerkOudste kaart palestinaDeel st Joris kerkOverzicht hele kaartDoorkijkje rechts kerk, erachter moskee

Daarna koffie gedronken in een koffiehuis waar ze volgens de reisleider de lekkerste koffie hebben. De moeder van de eigenaar ging rond met koekjes, dadels en baklava. Lekker.

Door naar mount Nebo, daar waar Moses naar het beloofde land keek, maar er niet in mocht. Je hebt bij helder weer uitzicht over Kanaan. Je ziet de Dode zee, Jeruzalem, Jericho, de Jordaan enz.

Mount nebo3 figuren, mohammed, jezus ...Oudste deurUitzichtUitzicht richting israelBeloofde landKruisKerk ter nagedachtenis mozesUitzicht vanaf terras kerkKerk binnenMozaiek gedenkkerk mozes

En dan naar de dode zee naar het hotel Movenpick,  5 sterren, arabische stijl. Heel luxe. Grote tuin met 2 zwembaden en toegang naar de zee. Daar staat een bord ' 420 meter onder zee niveau, laagste punt ter wereld'

ZwembadIn hotel, geeft iets te drinken.Met fez, turksBij het hotelZee vanaf terras bij zwembad

Ook nog even in zee gedreven. En dan ontspannen bij het zwembad. Dj en lekkere muziek.

6 mei 2022

Vanmorgen om 10 uur vertrokken richting Petra. Eerst langs de Dode zee waar we 2 stops hebben gemaakt. Een bij wadi mujib en een bij, wat ze zeggen,  het stenen beeld van Sara de vrouw van Lot.

Wadi majib bij dode zeeVersteende Sarah vrouw van lotZoutafzetting

In de bus krijgen we een keffiyeh (Arabische sjaal) en uitleg over het gebruik en de betekenis (knoop er in is dat je schuld hebt) van Chaleb.

Dan het binnenland in. De natuur wordt ruiger. Hoge bergen. Je ziet dromedarissen, ezels, schapen en geiten.

Uitzicht

Als eerste komen we bij het kruisvaarders kasteel, Karnak, hier hebben we een fotostop. Ook hebben we verse kikkererwten geproefd.

KarnakKikkererwtBosje Kikkererwten

Dan verder voor de lunch. Na de lunch maken we een stop bij het kruisvaarderskasteel Shobak. Veel klim en klauterwerk. Wel weer een weids uitzicht over de omgeving.

ShobakShobakIngangAndere kantWas toren van 7 verdiepingenUitzichtUitzichtShobak

We rijden dan verder naar little petra. De omgeving wordt erg mooi. Hoge vreemde, door erosie gevormde rotsblokken.
Bij Little petra loop je door de siq (smalle kloof) en dan kom je uit in een ruimte waar een paar facades zijn uitgehakt in de rots.

UitzichtUitzichtUitzichtLittle petraLittle petraFacade einde siqTrap naar façadeBedoeien, betalen voor fotoFacade

We overnachten in hotel Edom in het plaatsje Wadi Musa.
We hebben gegeten in een restaurant.

7 mei 2022

Om 7 uur vertrokken naar Petra. De straat uitlopen en dan begint het. 800 meter door de siq. De siq is een kloof in de bergen ontstaan door een aardbeving. Hoge rotsen met af en toe een pluk groen. Dan weer wat breder, dan weer wat smaller. Na 1,2 km het einde van de siq. En na een smalle opening zie je schatkamer. Geweldig gezicht. En je ziet van alles: bedoeinen, dromedarissen, ezels, paarden, honden, kraampjes, golfkarretjes.  Een leuke chaos.

Ingang petra. 1 van de 7 wereldwonderenPoesjesIngang kloofNauwe doorgangKloofEinde kloof, schatkamerEinde kloof 1,2 kmSchatkamerBedoeien

Dan gaan we verder richting het klooster. We komen langs een theater, facades van graftombes uitgehouwen in de berg. Langs ruines van tempels en  dan begint de klim. Vele traptredes (850) slingerend naar boven. Ook hier weer kraampjes, oleanders enz. Na ongeveer een uur ben je boven bij het klooster.
Ook weer geweldig en groter dan de schatkamer.

TheaterFacades graftombesGeitjesEven poserenPoorten
Na een lange pauze, iedereen moest boven zijn, gaan we om 12 uur weer terug. Al die trappen weer naar beneden. Het is ook drukker nu met tegenliggers, ezels enz. En het wordt steeds warmer.

Bovenin kraampjes van bedoeinenDoorkijk KloosterKloosterDoorkijkjeBloeiende agaveNog paar tredenKraampjes langs het padWeer benedenSiq zwarte streep vanaf de weg naar aqabaIdem

Bij elkaar15 km.

Om 3 uur gaan we met de bus naar Aqaba. Hier moet je door de douane, vrijhandelszone. Een bier kost hier 4 jod i.p.v. 6. We overnachten in hotel Movenpick. Ook weer luxe. Mooie tuin, zwembad en doorgang naar de zee.

Hotel met strandjeDoorkijkje rode zeeEilat israel

We gaan eten in een restaurant vlakbij. Na het eten gaan we naar een pleintje waar je een waterpijp kunt roken en een non-alcoholisch drankje kunt nemen.

Aqaba voelt minder arabisch, meer westers aan dan de andere plaatsen waar we geweest zijn.

8 mei 2022

Vrije ochtend. We gaan naar het strand en ik heb even gezommen in de Rode zee.
Daarna met de boot de zee op. Hebben op 2 plekken gesnorkeld en tussendoor bbq.

Boot rode zeeBbq op boot

Dan de rit naar Wadi Rum. De woestijn in.
We hebben een stop gemaakt bij een gerestaureerde trein van de ottomanen.

Voor de treinGerestaureerde trein ottomanenWagons

Na controle van de papieren gingen we nog een stukje verder. Toen stopten we op een plek waar 5 jeeps stonden en gingen daarmee verder. We zaten met 6 personen in de achterbak.

Jeep waarin wij zatenDesert campTentZonsondergang bij tentenkampZonsondergang en tentenkampZonsondergangZarb

Na het eten, Zarb, wat in de grond wordt gegaard, gaan we met een bedoein een stukje lopen om de sterrenhemel te bekijken.
We beginnen met echo tussen de bergen.  Ook krijgen we uitleg over sporen die hij in het zand maakt met zijn handen. We sluiten af met een beker saliethee. Van vijgentakken werd een vuurtje gemaakt en er werd een ketel opgezet.

En dan naar de tent. Het is een tent met een afscheiding in het midden. Aan beide tenthelften staan 2 bedden en er is een lichtpunt.
De sanitaire voorziening houdt niet over.

9 mei 2022

Half 7 weer op. Douchen ziet er niet aantrekkelijk uit. Doen we niet.

Na het ontbijt gaan me met de jeeps de woestijn in. Bij bepaalde rotsformaties staan we stil, komen langs lokaties waar films opgenomen zijn, krijgen tekst en uitleg en kunnen foto's maken. Ook hier weer dromedarissen.
Erg mooie omgeving.

Jeeps van onze groepJeeps van onze groepPaddestoelWadi rumWadi rumWadi rumErosieWrs is hier lawrence of arabia geweestWadi rum20220509_081545Wadi rumWadi rumWadi rumBedoeïenWadi rumMijn naam in arabischBoogWadi rumDromedarissen en bedoeïenenJonge DromedarisBoogBoogChalebInscriptie/boodschap

Na 3,5 uur zijn we terug en krijgen we een lunch. Dan met de bus naar Amman. Een lange tocht.

In het hotel gaan we eten.

10 mei 2022

Laatste dag. Vanmorgen vrij, stukje gelopen en uitgecheckt.

Met de bus naar het oude centrum van Amman. Eerst gaan we lunchen op z'n jordaans. Brood, hummus, falafel, salade, thee en nog wat. Daarna ergens een toetje. Kaas met vermicelli. Erg veel olie, wel lekker maar je moet er niet teveel van nemen.

We gingen toen door de souk lopen. Ook weer chaotisch, veel kraampjes met kruiden, noten, groenten enz. Ruikt lekker.
Nog wat gedronken in een koffiehuis op een balkon aan de cardo maximus, de oude Koningsweg.

Centrum ammanCardo maximusCardo maximus,MoskeeSoukSoukSoukSoukSoukSouk

Met de bus naar het vliegveld. Het vliegtuig heeft vertraging waardoor we 30 minuten later landen dan gepland. ‘S morgens tegen vijf weer thuis.