Halve marathon Palma Mallorca

15 oktober 2018 - Palma de Mallorca, Spanje

12 oktober 2018

Het is zover. Na weken trainen gaan we voor de vijfde keer een halve marathon hardlopen.

We worden naar het station gebracht, nemen de trein, het vliegtuig, taxi en komen dan eind van de middag bij het hotel aan. Hotel Joan Miro Museum.

Hotel

Na het inchecken en omkleden gaan we meteen naar het Fundació Pilar i Joan Miró museum. 200 meter omhoog lopen. Maar ... het hek is gesloten. Blijkt dat het een nationale feestdag is.

Dan lopen we naar beneden en nemen de bus, nr  3, naar het centrum.

Op placa de Rei Joan Carles 1 stappen we uit en lopen via Passeig des Born richting de cathedraal La Seu. Hier heb je een mooi uitzicht over Parc de la Mar  en de Middellandse Zee. Links zien we de witte tentjes waar we morgen de startbewijzen moeten ophalen.

Des BornDes BornDes BornUitzichtCathedraalLa Seu

De cathedraal kunnen we van binnen niet bezichtigen. Deze is gesloten. Via een paar kleine straatjes komen we bij Placa de Cort. Op een terrasje bij een oude olijf en tegenover het gemeentehuis gaan we wat drinken.

Olijf

Via wat smalle straatjes en trappen komen we op de Placa de Weyler waar we heerlijk hebben gegeten op het terras onder een schemerlamp.

Poort naar centrumStraatje met trappen

Daarna weer terug richting de kust. Door de wijk La Lonja. Bij de Llotja de Palma gaan we even naar binnen.

La Llotja

Dan de taxi terug naar het hotel.

13 oktober

Na het ontbijt nemen we de shuttlebus van het hotel naar het centrum.

We gaan eerst onze startbewijzen ophalen en kopen een hardloopshirt.

Ophalen van startbewijs

Daarna de binnenstad weer in. De winkelstraten. We lopen de verkeerde kant op en vragen de weg aan een wat ouder mannetje. Hij adviseerde ons om de kerk en het klooster waar we voor staan te bezoeken. Merkel is daar vorige week geweest. Maar ... we hebben andere plannen, we gaan eerst op zoek naar de winkels.

KloostertuinKloostertuin

schuin tegenover de winkel waar de eerste aankopen zijn gedaan gaan we koffie drinken. Voor de Sant Nicolau kerk. Daarna gaan we verder shoppen in de Carrer dels Paraises.

Dan lopen we via Des Born richting de Ramblas naar de  Placa Major.

RamblasRamblasPlaca Major

Het plein zijn we overgestoken en lopen dan richting Carrer de Colom op zoek naar een plekje voor de lunch. Uiteindelijk vonden we een leeg tafeltje op de  Placa Eulalia.

GaudíGaudi

Na het eten zijn we naar de cathedraal gelopen, deze is alweer dicht. Te laat. De cathedraal is alleen op zatermorgen open. We zijn toen teruggelopen naar de kerk van ‘Merkel’. Bij de kerk is een kloostertuin. Na de bezichtiging van de kerk hebben we een tijdje op een bankje in de tuin gezeten.

Daarna zijn we gaan koffiedrinken aan Passeig des Born, vlakbij de fontein. Om de hoek is de wijk La Lonja. Hier hebben we gegeten. Na het eten weer terug naar het hotel waar we nog op het terras hebben gezeten.

14 oktober

We moesten vroeg opstaan. Om half 7 ontbijten dan naar de weg lopen en wachten op de bus die ons naar het centrum brengt. Na 8 uur mag er geen verkeer meer in het centrum komen.

De hotelmanager vertelde gisteren dat wij mee mochten met de bus. In de envelop zat helaas geen purple bandje. Heb nog gevraagd is dit voor een georganiseerde reis was. Nee was voor iedereen.

Bij het volgende hotel hebben we een tijd op andere lopers moeten wachten en kregen we een purple bandje.

Daarna verder met de bus. Vlak bij de start konden we uitstappen. Onder begeleiding liepen we verder.

Voor de start

Route

Om 9.00 gingen de eerste lopers. Wij hoefden niet lang te wachten en toen konden we ook. Het begin ging snel, naar beneden. Daarna omhoog en dat viel tegen. Bij de drinkposten moest je wachten omdat het druk was. Na 9 a 10 km werd het zwaar. En toen moesten we de binnenstad in. Dit ging behoorlijk omhoog, door smalle straatjes, scherpe bochten en over keien en gladde tegels. Het werd steeds zwaarder.

De gps viel af en toe uit. In de drukke straten was een rijbaan afgezet voor de lopers. Lopen in uitlaatgassen, niet zo fris. In het voetgangersgebied was ook geen afzetting. Af en toe liep er iemand voor je langs.

En dan eindelijk de finish. Helemaal kapot. Te kapot. Maar blij dat we het gehaald hebben.

FinishFinish

We hoorden later dat het extreem weer was. Dit kwam door de orkaan Leslie. De lucht voor de orkaan is warm met een hoge luchtvochtigheid. Dat verklaart veel. Dus... nu helemaal goed dat we het gehaald hebben. Toch nog een voldaan gevoel.

Toen we bijgekomen waren, na wat drinken, wat er bij mij net zo snel weer uitging, zijn we teruggelopen naar de bus. Daar mochten we niet in. No package. Na veel ’ Overleg’  tussen degene die ons onterecht een bandje gaf en mevrouw no package mochten we toch mee, in een bijna lege bus. In de bus werd ik weer niet goed. Gelukkig had ik een leeg zakje soepstengels om in te kotsen. Wat was ik beroerd.

In het hotel moest ik bijkomen. Na een biertje, op advies van Thomas, en wat eten op het terras knapte ik vrij snel weer op. We zijn toen naar het strand in Cala Major gelopen. Er waren golven, heerlijk. Hier hebben we een tijdje in de zon op een muurtje gezeten.

Cala MajorZee

We zijn daarna lopend en een stukje met de taxi naar het centrum gegaan. Na foto’s gemaakt te hebben van PALMA zijn we op een terrasje gaan zitten op placa de la Drassana. Voor het eten  gingen we naar Placa Eulalia waar we hebbben gegeten in een wat duurder restaurant.  Was ook weer lekker.

PalmaPalmaLa Seu ‘s avonds

En dan zit het erop, nog een paar kleine dingetjes gekocht en door de regen terug, met de taxi naar het hotel.

15 oktober

Weer vroeg op. Om 9 uur ging het vliegtuig. Met de taxi naar het vliegveld. Na het vliegtuig de trein. We werden weer opgehaald van het station.