Halve marathon Bilbao Spanje

20 oktober 2019 - Zuidlaren, Nederland

17-10-2019

Bilbao

Vandaag gaan we naar Bilbao om de halve marathon te lopen.

De heenreis verloopt goed. Alles gaat vlot. Nadat we ingeboekt zijn in Ilunion hotels gaan we het centrum in. Via de Grand Via, de hoofdstraat met vele winkels en mooie indrukwekkende gebouwen en huizen, komen we in het oude centrum: Casco Viejo. Smalle straatjes met hoge huizen, dicht op elkaar met erkers en balkonnetjes. Op een van de vele terrasjes hebben we wat gegeten.

GebouwTheater ArriagaGevel ArriagaTheater arriagaDoorkijkje boog cathedraal naar huizen

Daarna wat verder gelopen in de oude stad.  Dan de brug weer over naar het nieuwere gedeelte. Hier hebben we een restaurant gevonden: Ledesma no 5.

Het eten was goed. Daarna terug naar het hotel. Bij elkaar ongeveer 10 km.

18-10

Voor het ontbijt lopen we naar een tapasbar: Iruna kafetegia. Deze eetgelegenheid is gevestigd in 1903 en sinds die tijd niet meer veranderd. Plafonds van houtsnijwerk, tegeltjes aan de muur, balustrades en een draaideur met een gordijn ervoor.

RestaurantInrichting

Na het ontbijt gaan we weer naar de oude stad om het andere gedeelte te bekijken. Eerst de cathedraal van Santiago met kloostergangen en daarna richting rivier waar de grootste overdekte markt is van Europa. Naast dit gebouw zijn we nog een kerk in gegaan San Anton. Via een middeleeuws straatje kwamen we bij een plein, Plaza Nueva. Een vierkant plein met restaurantjes en barretjes.

Oud straatjeCathedraalCathedraalGevel cathedraalOud straatjeToren cathedraalMiddeleeuws straatjeAndere kant van de rivierHuizen aan overkant rivierBrug en huizenPlaza nuevaPlaza nuevaGebouw grand via

Via Grand Via, waar we ook hebben geshopt, gingen we richting La Casilla. In een zijstraatje hebben we een heerlijk lunch gehad.
om 15.00 uur konden we naar binnen om de startbewijzen op te halen. Ook dat ging vlot.  De tassen hebben we naar het hotel gebracht.

Toen verder gelopen naar het Guggenheim. Voor de ingang staat een puppy van 12 meter hoog, van bloemen. Het gebouw zelf is aan de buitenkant gemaakt van titanium. Binnen is erg mooi. Geen recht stuk te vinden. Ook de kunstwerken zijn prachtig. Buiten zijn tulpen, zilveren bollen en natuurlijk de spin van 9 meter hoog. Geweldig.

Brug bij GuggenheimSpinGuggenheim vanaf brugPuppyPuppyBinnenkant GuggenheimBinnenkant GuggenheimTulpen búiten GuggenheimTulpen, spin en brugBinnenkant GuggenheimGuggenheimKunstwerkGuggenheimSpin GuggenheimWitte brug ZubizuriVanaf witte brug

Het avond eten hadden we bij een restaurant even verderop in de straat van het hotel.

bij elkaar ongeveer 17 km gelopen.

19-10

Vandaag een rustige dag.  Na het ontbijt lopen we naar de toeristenbus vlakbij het Guggenheim. De rondrit duurt ongeveer een uur.

Zelfde gebouwStadion

Aan die straat wilden we ook eten maar helaas het restaurant was vol. We zijn toen maar teruggelopen naar het hotel en hebben iets verderop in de straat geluncht. Daarna terug naar het hotel waar we gerust hebben. Even na zessen zijn we naar beneden gegaan. Het regent. Dus poncho aan en naar de start gelopen bij het stadium San Mames.
Daar was een rock band. Om 7 uur gingen de eerste lopers. Op dat moment werd vuurwerk afgestoken. Een goed begin. Het was toen ook droog.
De eerste 7 km ging goed. Ondanks dat het behoorlijk lang omhoog ging. Het begon harder te regenen.
Overal plassen. Het werd erg zwaar. Dit is geen vlak parcours. Toen kwam er ook nog een harde wind bij en kreeg ik kramp in mijn linker kuit.

StartStart met vuurwerkTijdTijdTijd

Maar binnen de tijd heb ik het gehaald: 2.41.42. Diana vond het ook erg zwaar, kreeg make-up in haar ogen. Haar tijd 2.28.08.

Verkleumd en drijfnat kwamen we in het hotel. Na de douche zijn we nog naar een restaurant gegaan. We Hebben bijna alles laten staan.  Het was laat en het smaakte ook niet. Was blij dat ik naar bed kon. Voelde me niet lekker.

20-10

Omdat Diana haast niet geslapen had de afgelopen 3 nachten door het lawaai van een discotheek onder haar kamer, heeft ze bij de receptie geklaagd. Het ontbijt kreeg ze gratis, ik ben er gewoon achteraan gelopen. Dus ik ook.

De terugreis verliep goed en vlot. Totdat we de trein namen. We kregen te horen dat er een wisselstoring was en de intercity niet verder ging dan Zwolle. Om 4 uur zou dat opgelost zijn. Nou... niet dus. Het werd 5 uur. Thomas heeft ons toen opgehaald uit Zwolle. Maar we wisten niet of het zuid of noord was en hij ook niet. Dus trap op trap af door poortjes op mijn QR code. Die van Diana deed het niet. Moesten we toch aan de andere kant zijn. Dus weer trap af trap op op mijn code. Gevonden. Konden we eindelijk verder. Uiteindelijk waren we om half 6 weer thuis.
Rick en Jamie hebben een 3gangen maaltijd klaargemaakt. Heerlijk.